Geplaatst op
Het is de droom van iedere werkgever om een team samen te stellen van mensen die 24/7 beschikbaar zijn en constant willen strijden voor het bedrijf. Helaas is dit niet de werkelijkheid en heb je als baas met mensen te maken, mensen met persoonlijke problemen. Wat zijn de meest voorkomende problemen van de werknemer en hoe kun je als werkgever helpen? In deze blog nemen we het onder de loep.
Ziekte
Een van de voornaamste redenen dat een werknemer dagen mist is door ziekte. Er zijn natuurlijk verschillende mate van ziekheid. In 2020 is het de corona die voor de meeste ziektemeldingen zorgt, maar het kan natuurlijk ook erger zijn. Een werknemer kan bijvoorbeeld kanker krijgen of een andere ernstige ziekte. Bij matige dingen, zoals verkoudheid of koorts, is het belangrijk om als werkgever duidelijk te zijn. Laat je ze lang uitrusten of neem je een strengere positie in? Je hebt namelijk bepaalde rechten als werkgever die je kunnen helpen een ijzeren vuist te maken. Een werknemer moet namelijk bereikbaar zijn voor werkgever en arbodienst, moet actief meewerken aan de re-integratie om het herstel te bevorderen, en hij moet op spreekuur van de bedrijfsarts verschijnen. Bij een ziekte als kanker raden we aan om sympathiek te zijn en de persoon in kwestie te helpen in deze moeilijke tijd.
Scheiding
Een ander groot persoonlijk probleem voor de werknemer is een echtscheiding. Een scheiding heeft namelijk een ontzettende impact op het persoonlijke leven van de werknemer, waardoor hij zich niet meer goed zal kunnen focussen op het werk. Om de scheiding zo vlot mogelijk te faciliteren, is een goede echtscheidingsadvocaat nodig. Wij raden echtscheidingsadvocaat Amersfoort aan (NAAM advocaten). Dit kun je dus als werkgever adviseren. Verder is dit echt een persoonlijke issue, waar je als werkgever weinig aan kunt doen.
Het zijn net mensen
Het is belangrijk om als werkgever een goede balans te creëren tussen faciliteren en optreden. Werknemers kunnen namelijk misbruik maken van hun rechten. Tegelijkertijd is het van belang te realiseren dat werknemers gewoon mensen zijn, en dat mensen problemen kunnen hebben. Een te bureaucratische houding zal alleen maar tegenwerken.