In het recruitmentproces zoekt een recruiter naar de juiste kandidaat voor een vacature. Dit kan hij of zij op verschillende manieren doen. Recruitment is eigenlijk het Nederlandse ‘werving en selectie’, toegegeven, dat klinkt een stuk minder sexy. Daarom noemen we het in de rest van deze blog recruitment. Lees snel verder en ontdek hoe jouw recruitmentproces verbeterd kan worden. Doe er je voordeel mee!

·        Tip 1. Zorg voor een goed imago op de arbeidsmarkt

Een goed imago van je bedrijf op de arbeidsmarkt is al met een paar eenvoudige stappen te bereiken. Je kunt beginnen om in je vacaturetekst realistische eisen te stellen aan de sollicitant, daar bedoelen we mee: niet te hoog en niet te laag. Zo kan een afgewezen sollicitant zich nooit bekocht voelen. Veel recruiters doen eerst een telefonisch interview. Zo weten ze de kaf van het koren te scheiden. Een sociale en betrouwbare werkgever zijn, is erg belangrijk vanuit het oogpunt van je arbeidsmarktimago als bedrijf. Tegenwoordig kun je als werknemer heel gemakkelijk via social media een slechte recensie over je bedrijf te publiceren. Dat werkt zeker niet in het voordeel van de werkgever.

·        Tip 2. Vergelijk kandidaten

Door kandidaten te vergelijken is het mogelijk om een beter gefundeerde keuze te maken: wie was nu werkelijk de beste? Dit kun je het beste doen door standaardvragen te maken, ze op een formulier te tikken en de antwoorden van de kandidaten te noteren tijdens het gesprek. Dat is dan na afloop van alle interviews het vergelijkingsmateriaal.

·        Tip 3. Voorbereiding is het halve werk

Scan de documenten die je van de kandidaat krijgt. In sommige gevallen worden er opleidingen op het cv gezet die niet volledig gevolgd zijn. Het is goed om te weten waar het aan kennis zou kunnen ontbreken. Daarnaast is een gat in het cv ook een prima aanleiding om vragen over te stellen, want daar zit een verhaal achter en dat verhaal wil jij weten. Ook slim om te doen: check de online profielen van de kandidaat, met name linkedIn. Zo kun je zien of het cv en de profielen overeenkomen.

·        Tip 4. Stap de werkvloer op

Het is voor de kandidaat, de recruiter en de mensen op de werkvloer interessant om een kandidaat te ontmoeten, omdat iedereen zo direct een goed beeld krijgt van de persoon in kwestie: hoe reageert hij of zij en gaat de communicatie met de potentiële collega’s soepel? Op deze manier weet de kandidaat ook meteen hoe de sfeer op de werkvloer is en hoe de werkplek eruitziet.

·        Tip 5. Ga niet over een nacht ijs

Het aannemen van een medewerker kost veel geld en het zou erg zonde zijn als je weer opnieuw zou moeten beginnen met recruitment, wanneer blijkt dat de kandidaat ondanks alle slimme vragen en procedures toch niet was wat je zocht. Wat kun je als laatste stappen doen? Check:

  • De referenties
  • CV
  • Check de sociale media kanalen
  • De ingevulde interviewformulieren
  • Wanneer je na al deze checks nog steeds enthousiast bent over je favoriete kandidaat, dan is het tijd om de stap te nemen: feliciteer de kandidaat met de nieuwe baan!

Extra tip: uitbesteden

Recruitment is een vak apart en behoorlijk tijdsintensief. Wanneer je deze tijd binnen je eigen organisatie niet vrij kunt maken, dan is je recruitment process outsourcing (RPO) een goede optie. Dit houdt in, dat een derde partij de juiste kandidaten voor je gaat zoeken. Je huurt dus professionele recruiters in om het werk voor je te doen. Dat scheelt tijd en door de professionele vaardigheden van deze externe partij krijg je vaak betere kandidaten waaruit je kunt kiezen. Zij zorgen ook voor een goed arbeidsmarkt- of bedrijfsimago door een aantrekkelijke, trefzekere vacature op verschillende belangrijke vacaturesites te plaatsen. Als je er zo naar kijkt, is recruitement eigenlijk een vorm van bedrijfsmarketing.