Performance improvement

Dit moet u weten over datafication

Geplaatst op

We worden in dit moderne, digitale tijdperk soms overrompeld door de vele Engelse termen die we gebruiken. Het is dus niet altijd even makkelijk om volledig up-to-date te blijven. Toch moeten moderne bedrijven dit zoveel mogelijk blijven proberen; alleen zo kunnen ze begrijpen wat er speelt en wat technologische verandering om hen heen betekent.

 

Daarom kijken we in dit artikel naar het begrip datafication: wat houdt dit precies in en wat betekent het voor bedrijven?

 

Dataficatie: een definitie

Het begrip datafication, in onze taal ook wel dataficatie genoemd, omschrijft eigenlijk meer een trend. Met name in het bedrijfsleven zijn we namelijk steeds meer gegevens gaan verzamelen; het is immers deze informatie die ervoor zorgt dat u beter aan de behoeften van uw klant kan voldoen.

 

Moderne softwaresystemen leggen veel data vast. Zo fungeert het CRM-systeem als een plek waar alle mogelijke gegevens over klanten samenkomt. Het verzamelen van deze data is één, maar de vraag is vervolgens: wat gaan we met deze data doen en hoe kunnen we het optimaal benutten?

Bedrijfssoftware wordt alsmaar belangrijker

Gelukkig groeit de IT-sector volop mee met deze ontwikkeling; softwareleveranciers werken iedere dag een de optimalisatie van hun systemen, zodat u het meeste uit uw data kunt halen. Zo ondersteunen moderne systemen niet alleen bij de verzameling en verwerking, maar ook bij het analyseren van de gegevens waarmee ze te maken krijgen. De inzet van verschillende tools stelt bedrijven in staat om de processen in en rondom de organisatie in kaart te brengen.

 

Hierdoor is men in staat om inefficiënte processen in kaart te brengen, zodat deze vervolgens geoptimaliseerd kunnen worden. Uiteindelijk kunnen gebruikers van dergelijke software hierdoor efficiënter, en dus winstgevender opereren. Softwaresystemen kunnen daarnaast ook bepaalde processen automatiseren, waardoor men op de lange termijn flink wat tijd bespaart. Deze tijd kunnen ze vervolgens weer in de optimalisatie van een ander proces investeren.

 

Datafication in CRM

Customer Relationship Management (CRM), ook wel bekend als klantrelatiebeheer, valt of staat bij de efficiënte verzameling van klantdata. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gegevens via digitale kanalen, zoals social media of de bedrijfswebsite.

 

Maar het stopt niet bij de verzameling van data; moderne CRM-systemen zorgen er ook voor dat de data daadwerkelijk bruikbaar is. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde klantgegevens in de context van customer support; zij hebben deze data nodig om te zien wat de historie van die klant precies is. Waar zijn ze in het verleden tegenaan gelopen en hoe is dit probleem destijds opgelost? Deze inzichten zorgen ervoor dat u een beter beeld krijgt van de voorkeuren en gedragingen van uw doelgroep en klanten.

 

Bent u benieuwd welke leverancier u kan helpen met de implementatie van een CRM-systeem? Klik dan hier en vul het formulier op onze leverancier-onafhankelijke vergelijkingspagina in. Wij brengen u graag in contact met geïnteresseerde softwareleveranciers!

Gerelateerde berichten

Over ons

Lees onze blogs!

Contactgegevens

Via info @ performance-improvement.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden