Wanneer je net start met je carrière als verkoper zal het in het begin even aanpoten zijn. Er zijn talloze verkooptechnieken, maar uiteindelijk moet je ontdekken wat het beste voor jou werkt en dit helemaal personaliseren. Je zult merken dat op basis van ervaring en mensenkennis alles steeds meer op de automatische piloot gaat. Je wordt hierdoor ook zelfverzekerder en deze uitstraling helpt bij het verkopen. We hebben voor startende verkopers de volgende tips op een rijtje gezet. Deze zijn afkomstig van ervaren verkopers.

Stap met de juiste focus het gesprek in

Als verkoper weet je uiteraard alles over je product of dienst. Besef dat de potentiële koper dit niet weet. Een nieuwe koper moet eigenlijk gelijk te weten komen wat voor verschil jouw product of dienst gaat maken voor zijn bedrijf. Als je deze kern gelijk over weet te brengen, dan wek je interesse. Het is vervolgens zaak om deze interesse om te zetten in overtuiging en de stap tot koop.

Verkoopproces temporiseren

Het verkoopproces draait om momentum en flow. Hoe meer informatie je kunt verzamelen over een potentiële klant hoe beter. Op basis van inzicht en intuïtie kun je inspelen op deze informatie. Veel verkopers denken dat hoe sneller je werkt hoe meer kans je maakt om te verkopen. Dat is in de praktijk vaak niet het geval. Het gaat om het toehappen op het juiste moment. Dit gaat soms in combinatie met het uithoren van de klant en op deze manier wensen te herkennen. Op deze manier versterk je de relatie met de klant en kom je achter benodigdheden. Uiteindelijk kun je jouw product of dienst aanbieden om een rol te spelen in de benodigdheden van de klant. Als een potentiële koper dit aanhoort, dan is jouw product of dienst ineens een oplossing die uitkomst biedt.

Vooronderzoek

Wanneer de klant jou of je bedrijf niet kent, dan is het aan te raden om wat vooronderzoek te doen naar de klant. Op deze manier verzamel je informatie waar je later op in kan spelen. Als een potentiële klant voor het eerst van jou hoor, dan zal deze snel afhaken als je alleen maar standaard verkooppraat laat horen. We raden aan om in de schoenen van de klant te staan. Wat heeft deze nodig? Je moet het juist hebben over de situatie van de klant en zo jouw product of dienst als oplossing neerzetten.

Klaar om op een nog hoger niveau te gaan verkopen? Volg de salestraining van Prof Trainingen om tot maximale verkoopresultaten te komen.

Pin It on Pinterest