Wat is nu precies het voordeel van een merknaam registreren? Veel ondernemers zijn er benieuwd na. Het gaat om vaak om ondernemers die al een tijd bezig zijn en nog niet eerder een product op de markt gebracht hebben of nieuwe ondernemers die graag willen weten wat de beste stappen zijn om op een goede manier een bedrijfsvoering in te richten. We nemen het met je door en deze tekst!

Wat houdt een registratie van een merknaam in?

Wanneer je een merknaam laten registreren, dan ga je vast laten leggen dat jij degene bent die het merk bedacht heeft en dat jij ook de enige bent die mag profiteren van het merk in de markt. Soms willen concurrenten nog wel eens een merk helemaal namaken of een naam verzinnen die er bijzonder veel op lijkt of zelfs een totaal gelijkende naam. Dat moeten we natuurlijk voorkomen, beschermen van je recht is dan erg belangrijk. Zo heeft The Coca-Cola Company het merk Coca-Cola, maar ze hebben ook Sprite. Beide merken moeten geregistreerd worden. Veel ondernemers denken dat hun merk standaard geregistreerd staat omdat bijvoorbeeld de bedrijfsnaam er heel erg op lijkt of precies hetzelfde is, maar maar dit is niet waar. Dus kijk het goed na of alles klopt. 

Wat kun je nog meer registreren?

Het komt ook voor dat ondernemers en technologische uitvinding doen en dit graag weer geregistreerd willen hebben, zodat niet een concurrent zomaar het mag kopiëren uit één van de producten die die technische kennis in zich draagt, bijvoorbeeld een telefoon. 

Het is dan erg belangrijk dat er een patent aangevraagd wordt, want op deze manier is het mogelijk dat het wettelijk vastgelegd wordt dat jij degene bent die de eigenaar is van de technologische kennis.

Op een gegeven moment kan een patent vervallen en dan is het nodig om het te laten verlengen of het zo te laten; vanaf dat moment mag iedereen de kennis zomaar gebruiken.

Pin It on Pinterest