Het blijven ontwikkelen van je bedrijf is belangrijk om een groei te blijven houden. Daarom is het belangrijk goed te kijken naar je processen, klanten diensten en werknemers om signalen uit de onderneming op te vangen. Door je bedrijf te blijven verbeteren wordt het niet allen gunstiger voor jou maar ook een stuk prettiger om je werknemers om voor jouw te blijven werken.

Zorg voor veiligheid

Veilig werken is enorm belangrijk, en er zijn veel regels voor. Je werknemers willen altijd een veilig gevoel hebben als ze op de werkvloer bezig zijn. Daarom dien je altijd de veiligheid te waarborgen en te ontwikkelen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld BHV cursussen of diploma’s zoals een VCA certificaat. Door meer werknemers goed op te leiden zijn deze niet afhankelijk van anderen en kun je dus efficiënter werken.

Beoordeel groeimogelijkheden

Het is belangrijk om te blijven groeien als bedrijf. Beoordeel daarom altijd alle mogelijkheden die er voor jou zijn in de markt. Stel bijvoorbeeld dat je grootste afnemer wegvalt, wat ga je dan doen? Voor veel bedrijven kan dit een grote klap zijn en grote problemen creëren. Daarom moet je jouw mogelijkheden spreiden en zorgen dat je niet afhankelijk bent van een afnemer.

Spoor struikelblokken op

Geen een bedrijf is perfect en er zijn altijd dingen die kunnen verbeteren. Deze zwakten moet je opsporen en verbeteren om je bedrijf sterker te maken. Ga als je zwakten gevonden hebt gericht opzoek naar oplossingen, vaak liggen deze binnen hand bereik als je dingen net even iets anders aanpakt. Wat erg goed kan helpen is een stapje terug doen. Vaak als je elke dag werkt in je bedrijf zie je niet welke zaken eigenlijk beter kunnen. Door het doen van een stap terug en het van een afstand naar je bedrijf kijken is de kans groter dat je dingen ziet die je eerder niet zag.

Luister naar je klanten

Klanten zien jouw bedrijf van de andere kant, en moeten uiteindelijk door de customer journey overtuigt worden jou product of dienst af te nemen. Je klanten zijn dus het perfecte beeld van wat goed gaat en wat minder goed gaat. Luister daarom altijd naar je klanten, en vraag desnoods om hun beoordeling.