E-commerce is booming en dat betekent dat er heel wat producten worden verstuurd als pakketpost. Daarom is het voor iedere webshop essentieel om goed om te gaan met hun verzend- en retourproces. Wij zetten voor je in kaart wat je moet doen voor een optimaal proces van jouw orderafhandeling.

Weet hoeveel alle producten wegen

Om de verzendkosten van producten te berekenen, dan moet je rekening houden met de aanvullende dingen die ook gewicht met zich meebrengen. Dit wordt vaak vergeten. Denk bijvoorbeeld aan breekbare producten, die je niet zonder bubbelpapier kunt verzenden. Deze ‘stootkussens’, een sterke golfkartonnen doos en zelfs de tape dragen allemaal bij aan het gewicht van de zending. Houd dus altijd rekening met aanvullende dingen die bij het product opgeteld moeten worden.

Daarnaast moet je ook nog rekening houden met grotere afmetingen. We kunnen weer hetzelfde voorbeeld als hierboven gebruiken: de luchtkussens nemen extra ruimte in beslag, waardoor er misschien een grotere doos nodig is. Ken stuk voor stuk het verzendgewicht van jouw producten en gebruik dit om de verzendkosten te schatten.

De verzenddoos geeft je merk naamsbekendheid

Als je een bestelling naar een klant verstuurt, dan geeft die jouw merk extra naamsbekendheid. Alles vertegenwoordigd tijdens de verzending jouw merk: het product, het verzendetiket en zelfs de doos. Zorg er dus voor dat een verzenddoos er altijd netjes en verzorgd uitziet. Het hergebruik van oude dozen is onprofessioneel. Je krijgt niet nog een kans om een eerste indruk te geven aan je klant. Het is ook aan te raden om verzenddozen op maat te laten maken. Dit kan je doen door bijvoorbeeld het logo erop te laten zetten. Je kunt ook een leuke wens op de doos laten drukken, zodat klanten nog meer gevoel krijgen bij hun bestelling.

Verzendkosten maken deel uit van zakendoen

Bij sommige bestellingen zul je geld verliezen – de verzendkosten zullen hoger zijn dan je had verwacht of de klant stuurt het product terug. Nieuwe e-commerce ondernemers willen de retourzending in rekening brengen. Maar dit is meestal geen goed idee. Probeer in oplossingen te denken, zoals het verzenden in grotere batches per week of per midweek, om zo kosten te besparen.