In de reeks met ‘leiderschapsstijlen uitgelegd’ nemen we vandaag de Blake en Mouton Managerial Grid onder de loep. Dit is een van de modellen die je bij een leiderschap training zou kunnen leren. In deze ‘grafiek’ worden twee variabelen genomen: ‘zorg voor werknemer’ en ‘zorg voor productiviteit’. Beide variabelen worden geschaald van 1 (laag) naar 9 (hoog). Uiteindelijk kunnen hieruit 81 leiderschapsstijlen uit voortkomen. We bekijken de 5 uitersten in dit leerzame blog.

Teamwerk leiderschap

Score 9 voor medewerkers en score 9 voor taakgerichtheid

In essentie is dit de beste leiderschapsstijl die je als manager kunt uitvoeren. Je team scoort de ultieme score door hoge productiviteit, omdat ze je leiderschapskwaliteit waarderen. Ze worden bijvoorbeeld betrokken bij beslissingen waardoor ze extra toegewijd zijn aan hun werk. Als leider sta je open voor feedback, ben je flexibel en je inspireert mensen. Teamleden voelen zich op hun gemak en iedereen heeft respect voor elkaar.

Autoritair leiderschap

Score 9 voor medewerkers en score 1 voor taakgerichtheid

Een autoritaire leider richt zich hoofdzakelijk op het behalen van afzet- of omzetdoelen. De medewerkers hebben hierin een belangrijke rol, maar worden eerder gezien als handelswaar. Ze worden niet betrokken en moeten doen wat er opgedragen wordt. In crisissituaties hebben medewerkers geen inspraak en worden problemen ontkracht. Deze vorm van leiderschap leidt vaak tot roddelen op de werkvloer en men voelt zich minder verantwoordelijk als het bedrijf in zwaar weer zit.

Status quo leiderschap

Score 5 voor medewerkers en score 5 voor taakgerichtheid

Deze leider loopt problemen uit de weg, maar houd vaak ook voet bij stuk. Hij/zij is zich bewust van en wil een focus op productiviteit, maar niet ten koste van het moreel van zijn/haar team. Met deze leiderschapsstijl sta je meestal niet genoeg boven je werknemers, waardoor je nooit het maximale uit je team kunt halen. Er bestaat te veel twijfel en je bent te onverschillig.

Countryclub leiderschap

Score 9 voor medewerkers en score 1 voor taakgerichtheid

Het tevredenstellen van je medewerkers tekent de countryclub leiderschapsstijl. De leider stelt de medewerkerstevredenheid op één en vergeet hierbij het taakgericht aspect en dit gaat ten koste van afzet en omzet. Zo’n leider is geliefd, aangenaam en hulpvaardig, maar gaat tegelijkertijd een confrontatie uit de weg. Een probleem wat hierdoor vaak ontstaat is dat de leider meer bezig is om aardig gevonden te worden en niet om de medewerkers te coachen en beter te maken.

Verpauperd leiderschap

Score 1 voor medewerkers en score 1 voor taakgerichtheid

Dit is de slechte vorm van leidinggeven. Deze leider geeft weinig om het personeel en doet zelf weinig moeite om te groeien op basis van productiviteit. Je herkent een dergelijke leider aan zijn onverschillige en ondoortastende manier van werken. De leider denkt niet door en zet geen stapje extra. Dit werkt voor de onderliggende medewerkers negatief door op de prestaties en het humeur.