Standaard enveloppen zoals we ze kennen worden wereldwijd gebruikt: witte enveloppen. Deze kleur envelop is nagenoeg met alles te combineren. Veel bedrijven kiezen voor een gekleurde envelop die aansluit op de kleur van het bedrijfslogo of de huisstijl. In sommige landen hebben gekleurde enveloppen een betekenis. In Nederland kennen we allemaal de blauwe envelop, afkomstig van de belastingdienst en de oranje envelop van de Postcodeloterij.

De hongbao envelop van China

In China is het een traditie om een rode envelop te geven tijdens een feestdag, geboorte of bruiloft. Deze wordt vaak gevuld met geld binnen de Chinese cultuur. Ze noemen deze envelop Hongbao. In deze traditie is het de bedoeling dat het geld circuleert. Ga je bijvoorbeeld naar een bruiloft en geef je geld in een rode envelop, dan is het de bedoeling dat het bruidspaar ook naar jouw bruiloft zal komen, zodat zij ook een rode envelop met geld kunnen geven. Op deze manier komt het geld steeds weer terug. Het is normaal in China dat je je naam schrijft op een envelop waar je geld in doet en niet anoniem zoals in Nederland wel eens gebeurd.

Tradities in Nederland met enveloppen

Enveloppen kopen doe je met een reden, meestal omdat er een verjaardag is, een baby geboren is of omdat je een brief moet versturen. Bijna alle gekleurde enveloppen in Nederland zijn traditie-gebonden. Zo zijn rouwenveloppen in Nederland vaak wit of grijs van kleur, soms vergezeld van een extra belijning, dit wordt ook wel rouwrand genoemd. Enveloppen die worden verstuurd voor huwelijksuitnodigingen zijn vaak wit of ivoorkleurig. Bij een geboorte wordt er vaak aan de hand van het geslacht een roze of een blauwe envelop verstuurd. Kerstkaarten hebben een groene of een rode envelop. Alleen tijdens verjaardagen maken we gebruik van verschillende kleuren naar eigen keuze.

Huisstijlen van bedrijven toepassen op een envelop?

Een bedrijfsenvelop is erg belangrijk voor ondernemingen. Veel bedrijven kiezen voor een witte envelop met een logo. Sommige kiezen juist voor een gekleurde envelop waarmee ze hun eigen stijl neerzetten. Dit geeft niet alleen een zakelijke en professionele uitstraling maar ook wordt de kans vergoot dat de ontvanger de envelop opent en daadwerkelijk leest.